Hyllning till er Sommarjobbare

2010-06-17 @ 17:44:08



Jag vill hylla alla sommarjobbare. Ni/Vi som jobbar för att tjäna pengar, vi som tagit tiden att leta efter det och överhuvudtaget tänkt tanken. Gratz! Ni är på god väg emot det självständiga livet, det vuxna. Alla kommer inte dit, men jag hoppas alla iaf försöker innan man skiter i det. Ni som sökt men fått nej nej och åter nej, ta åt er för att ni åtminstone försökt. Tyvärr blir många nekade, men sluta aldrig försöka. Du/ni kan ju låta fantasin flöda också, hitta på egna saker för att tjäna pengar. Alla behöver någonstans pengar!

Själv jobbar(jobbade) jag från i onsdags fram till vecka fredagen i v27, sen har jag ledigt i 3 veckor, jobbar därefter i ungefär 2 veckor till.
Stället som vågar ha mig som sommararbetare är min huvudsakliga praktikplats, Sandå Måleri AB. Anledningen till att jag sommarjobbar där är för att jag är anställd som en traditionell lärling som måste vara det i 4år och jag vill bli full betald målare så fort som möjligt efter studenten. Sen frågade jag där först för att jag vill ha ett sommar jobb såklart, för att visa framfötterna för chefen (att ha viljan och jobba), för att jag fick jobb där på en gång och för att det är något jag haft i min vardag ett tag och jag  gillart'.

                                                           

Arbetsdagarna är 07.00-16.00 (byggarbetes tid.), måste dock säga att det är jobbigt att inte kunna vara uppe hela nätterna som alla andra kompisar..
Men det är värt det, vill ju tjäna ihop egna pengar och kunna
göra vaaaaaaaaad jag vill!

                                       

Håller nu till nere på P18, i "marckan". Ett gamalt millitärhus som skall göras om till ett enda kontorhus (kontor man kan hyra). Har varit där innan skolavslutningen på praktik (ungefär sen dom började göra om där från första början). Gillar stället och Caroline Sjöstedt,21år, som jag jobbar med. Carro är också lärling första året men skall snart inviga år två, Grattis! Mer pengar i din ficka.

Jag är anställd som första års lärling och tjänar 73.95kr i timmen.
På en dag tjänar jag 591.60kr, vilket jag är riktigt nöjd med. På hela tiden jag skall jobba tjänar jag 14900 (utan skatt). Skall fixa en blankett från skatteverket som jag och Henrik skall fylla i, så att jag skall slippa betala skatt. Sommarjobbare skall inte behöva det under 19000, men då är det inräknat fram till jul, och det kommer jag inte göra.

Är det någon som haft misslyckat, sämre än sämst eller helvetes jävla jobb någon sommar eller överlag?
Det har jag. Förra sommaren plockade jag jordgubbar mellan 06.00-12.00 , det var grymt jobbigt och man fick ont i knäna. Efter att man kommit hem gick man och lade sig och sov bort eftermiddagen. Man hade ingen tid med kompisar eller pojkvänn. Bara sova och jobba, äta ibland om man va snäll :p.
Tjänade knappa 900kr på 10dagar. Inte värt det. Fick 3kr litern man plockade, så mycket var det inte!
Något jag aldrig tänker göra igen.

                                   


Ja, nu är det dags för mig och äta och dricka. Skall ta mig en springtur. Pusshej! 

                                                                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: